Ordet Alfa och Omega

Välkommen till min blogg! Här kommer jag att skriva om min Herre och Frälsare, Jesus Kristus och om min pilgrimsvandring med Honom.

Bibelcitat hämtade ur 1917 års svenska översättning och engelska KJV. (Om inget annat anges.)


Welcome to my blog! Here I´m going to write about my Lord and Savior, Jesus Christ, and my pilgrimage with Him.

Bible citations are from the 1917 Swedish translation and the English KJV. (Unless otherwise stated.)

torsdag 18 januari 2024

 Vaka och be


Ifrån fikonträdet mån I här hämta en liknelse. När dess kvistar begynna 
att få save och löven spricka ut, då veten I att sommaren är nära. 

Likaså, när I sen detta ske, då kunnen I ock veta 
att han är nära och står för dörren.

 Sannerligen säger jag eder: Detta släkte skall icke förgås, 
förrän allt detta sker. 

Himmel och jord skola förgås, men mina ord skola icke förgås. 

📖 Matt 24: 32-35, Mark 13:28-31

〰〰〰

Men om den dagen och den stunden vet ingen något, 
icke ens änglarna i himmelen, ingen utom Fadern allena.  

Ty såsom det skedde på Noas tid, så skall det ske vid Människosonens tillkommelse. 

Såsom människorna levde på den tiden, före floden: 
de åto och drucko, män togo sig hustrur, och hustrur gåvos åt män, 
ända till den dag då Noa gick in i arken; 

och de visste av intet, förrän floden kom och tog dem allasammans bort -- 
så skall det ske vid Människosonens tillkommelse. 

Då skola två män vara tillsammans ute på marken; 
en skall bliva upptagen, och en skall lämnas kvar. 

Två kvinnor skola mala på samma kvarn; en skall bliva upptagen,
 och en skall lämnas kvar. 

Vaken fördenskull; ty I veten icke vilken dag vår Herre kommer. 

📖 Matt 24:36-42 

♡♡♡

Läs även vad Markus skrev:

Men om den dagen och den stunden vet ingen något, 
icke änglarna i himmelen, icke ens Sonen -- ingen utom Fadern.

Tagen eder till vara, vaken; ty I veten icke när tiden är inne. 

Såsom när en man reser utrikes och lämnar sitt hus 
och giver sina tjänare makt och myndighet däröver, 
åt var och en hans särskilda syssla, 
och därvid ock bjuder portvaktaren att vaka. 

Likaså bjuder jag eder: Vaken; ty I veten icke när husets herre kommer, 
om han kommer på aftonen eller vid midnattstiden 
eller i hanegället eller på morgonen; 

vaken, så att han icke finner eder sovande, 
när han oförtänkt kommer. Men vad jag säger eder, 
det säger jag till alla: 
Vaken! 

📖 Mark 13:32-37 


♡♡♡

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar